• Anna Lurot

Czym są "zaburzenia pod postacią somatyczną"

Problemy z trawieniem, ból żołądka, bezsenność, ból w klatce piersiowej czy nawet bóle stawów. Te dokuczliwe dolegliwości często skutecznie przeszkadzają nam w codziennym funkcjonowaniu i motywują do kontaktu z lekarzem. Co jednak zrobić, jeżeli po kolejnej wizycie u doktora dowiadujemy się, że tak naprawdę to "nic nam nie jest" i dostajemy mało zrozumiałą diagnozę "zaburzenia pod postacią somatyczną"?

Zaburzenia pod postacią somatyczną (zwane inaczej zaburzeniami somatoformicznymi) to grupa zaburzeń z kategorii zaburzeń nerwicowych. Osoby cierpiące na tę dolegliwość odczuwają wyraźne objawy sugerujące obecność choroby somatycznej przy jednoczesnym braku organicznych podstaw uzasadniających występowanie takich problemów.

Innymi słowy, czujemy, że coś jest z nami nie w porządku, a z badań nic nie wynika.

Skąd się biorą zaburzenia pod postacią somatyczną?

Źródłem zaburzeń somatoformicznych są trudności emocjonalne i problemy natury psychologicznej. Bardzo często olbrzymią rolę odgrywa tutaj stres, problemy w ważnych relacjach, dylematy i kryzysy emocjonalne.

Mówiąc najprościej, cierpienie emocjonalne, które często usiłujemy sami przed sobą ukryć i zagłuszyć, znajduje swoją drogę wyjścia i demonstruje się pod postacią uciążliwych objawów fizjologicznych.

Według różnych źródeł zaburzenia pod postacią somatyczną mogą dotyczyć aż 10-15% populacji. Niestety, bardzo często pozostają one niezdiagnozowane. Trudno jest bowiem uwierzyć - zarówno lekarzom, jak i pacjentom - że źródłem dolegliwości fizjologicznych mogą być trudności emocjonalne. Trwające często latami cierpienie pozostaje bez odpowiedniego leczenia, skutecznie zaburzając relacje społeczne, karierę zawodową i dobrostan psychiczny pacjenta.

To, że za fizycznymi dolegliwościami stoi psychika, nie oznacza wcale, że są one mniejsze czy, że pacjent symuluje. Cierpienie wywołane zaburzeniami pod postacią somatyczną jest jak najbardziej prawdziwe i wymaga szacunku oraz pomocy ze strony specjalisty.

Co zrobić, jeżeli podejrzewam u siebie zaburzenia pod postacią somatyczną?

Przede wszystkim należy wykluczyć podstawę biologiczną naszych dolegliwości, to znaczy wykonać wszystkie niezbędne badania.

Jeżeli jednak wyniki badań są dobre, a lekarz pierwszego kontaktu bezradnie rozkłada ręce to proponuję nie czekać ani chwili dłużej i skierować się do specjalisty z dziedziny zdrowia psychicznego: lekarza psychiatry oraz psychoterapeuty.

Lekarz psychiatra zdecyduje, czy jest zasadne jest wdrożenie leków (często są to leki przeciwlękowe, obniżające poziom napięcia i stresu).

Często jednak najskuteczniejsza w leczeniu zaburzeń pod postacią somatyczną okazuje się terapia.

Dzięki niej możliwe jest odkrycie psychologicznych trudności, które leżą u źródła naszego fizycznego cierpienia. W procesie terapii pacjent, wspólnie z terapeutą, poszukuje skutecznych rozwiązań dla przeżywanych emocjonalnych trudności i problemów. Wraz z następującymi w życiu pozytywnymi zmianami zmniejsza się natężenie dolegliwości bólowych i wreszcie można żyć bez cierpienia.

źródła:

- Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10. Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne. Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne „Versalius”. Instytut Psychiatrii i Neurologii. Kraków-Warszawa-2000.

64 wyświetlenia

Gabinet psychologiczny znajduje się w:

Gestalt Centre,15-23 St Pancras Way, NW1 0PT London